Verkoudheidsklachten en/of hoesten

Een veel voorkomende klacht tijdens de herfst en winter zijn verkoudheidsklachten en hoesten. Op het moment staan hoestklachten op de voorgrond. Een verkoudheid ontstaat door een virus. Bij een verkoudheid zijn de slijmvliezen in uw neus en keel ontstoken. U kunt klachten krijgen als een verstopte neus, niezen, hoesten, keelpijn, heesheid en oorpijn. Door te hoesten maakt u uw luchtpijp, keel en longen schoon. Hoesten gaat bijna altijd vanzelf over binnen 2 tot 3 weken.

Medicijnen zijn bij een verkoudheid niet nodig. De klachten gaan meestal vanzelf weer over. U kunt eventueel wel neusdruppels of neusspray gebruiken. Verder kunt u bijvoorbeeld ook zuigen op een keelsnoepje, veel koud water drinken,  stomen en een paar dagen goed uitzieken. Kijk eens op Thuisarts. Hier vindt u betrouwbare informatie en handige tips:  https://www.thuisarts.nl/verkouden/ik-ben-verkouden

Voor een gewone verkoudheid hoeft u niet naar uw huisarts. Wanneer contact opnemen bij een verkoudheid?

Neem direct contact op met uw huisarts of huisartsenpost als 1 of meer van onderstaande klachten heeft:

• U ademt snel of moeilijk als u rustig zit of ligt
  • U maakt een piepend of gierend geluid bij het ademen.
  • U voelt zich steeds zieker worden.
  • u hoest bloed op
  • u heeft koorts en raakt in de war of suf (slaperig)

Bel op werkdagen uw huisarts als u 1 of meer van onderstaande klachten heeft:

• Uw klachten worden na een paar weken niet minder.
  • U twijfelt of de klachten door een verkoudheid komen.
  • U heeft langer dan 5 dagen koorts (boven de 38°C, meet via de anus).
  • U heeft koorts gehad en na een paar dagen krijgt u opnieuw koorts
  • U heeft pijn in de borstkas
  • U  heeft langer dan 3 dagen koorts (38 graden of hoger, meet de temperatuur via de anus)
  • U heeft koorts gehad, daarna een paar dagen geen koorts gehad, en krijgt dan weer koorts
  • U heeft minder weerstand door een ziekte of medicijnen (bijvoorbeeld of chemotherapie)

Let op: voor kinderen met verkoudheid of koorts gelden andere adviezen. Klik op de link voor betrouwbare informatie voor kinderen.

Translate »