222018feb

Voorkeursbeleid Medicatie

Medicijnen opgehaald?…een ander doosje? Ziet hetzelfde werkzame pilletje er anders uit? Heeft hetzelfde werkzame pilletje soms zelfs een andere naam?

Dit heeft allemaal te maken met het preferentiebeleid.

Preferentiebeleid:

De letterlijke betekenis van preferentiebeleid is voorkeursbeleid. Dit betekent dat de verzekeraar een voorkeur heeft voor een bepaald medicijn als er meerdere van die medicijnen op de markt zijn.

De huisarts of specialist schrijft een recept voor waarna de apotheker beslist welk recept wordt afgeleverd. Meestal is dit een goedkoper merk, echter met dezelfde werkzame stoffen. De huisarts heeft helaas geen invloed op het protocol van de apotheek! (In het verleden was dit wel het geval).

Mocht u toch van een bepaald merk u medicatie willen ontvangen, dan zal de apotheker u hiervan de rekening laten betalen en deze dient u zelf in te dienen bij uw verzekeraar. Ook wij weten helaas niet of dit wel of niet vergoed wordt door uw verzekeraar, hiervoor dient u contact op te nemen met uw verzekeraar.

Op dit moment krijgen de assistentes ontzettend veel vragen rondom medicatie. Vragen die thuis horen bij de verzekeraar of apotheker.

Ons dringend verzoek is vragen rondom bovenstaande items rechtstreeks bij uw apotheker of ziektekostenverzekeraar te stellen, zodat wij de goede zorg kunnen blijven bieden als huisartsenpraktijk en de telefoon wachttijd en de wachttijd aan de balie daar niet door gaat oplopen. Ook wij zijn niet blij met de ontwikkelingen rondom dit beleid.

Bij voorbaat onze dank voor uw medewerking in deze.

Team huisartsenpraktijk.